Krant van Blankenberge | In de Kijker
Blankenberge: 26/05/2017 Pierre Fourier trakteert zichzelf met een historische Watson-lifeboat Pierre Fourier is sinds kort de trotse bezitter van een Watson. De historische lifeboat werd in 1957 door de Royal National Lifeboat Institution voor het eerst ingezet voor de kusten van het Verenigd Koninkrijk. De voormalige reddingsboot, die tijdens de interventies 73 mensenlevens heeft kunnen redden, ligt voortaan te pronken in de haven van Blankenberge.
Pierre Fourier en zijn Watson lifeboat
Pierre Fourier sinds kort de trotse bezitter van een historische Watson-lifeboat

Onze stadsgenoot Pierre Fourier die begin dit jaar in februari 60 is geworden heeft zichzelf getrakteerd op een we heel origineel 'verjaardagscadeautje', een Watson lifeboat bouwjaar 1956. "Het vaartuig heeft hetzelfde bouwjaar als mezelf, dus dat zit goed", lacht Pierre.

Vanwaar deze aankoop? "Weet je, ik ben reeds heel wat jaren gefascineerd door deze boten. Begin de jaren '80 in Oostende heb ik de kans gehad om eens mee te varen met een Watson en om het in het Frans te zeggen het was meteen een 'coup de foudre'. Nu met het ouder worden, noem het gerust een midlife crisis, ben ik op zoek gegaan om me er zelf één aan te schaffen ... het was dat of een Harley-Davidson (grapje). De intensieve zoektocht via internet heeft een tweetal jaar geduurd, maar uiteindelijk heb ik in Zuid-Wales in Milford Haven toch het perfecte exemplaar kunnen vinden ... met andere woorden, er is niet aan gefoefeld, de Watson-lifeboat bevindt zich nog in de originele staat en dat vind ik wel belangrijk."

De Watson Class Lifeboat - class verwijst naar de verschillende types reddingsboten die door de Royal National Lifeboat Institution werden ingezet - is van het type 46,9. Er zijn van dit type tussen 1947 en 1956 in totaal 28 exemplaren gebouwd. De boot van Pierre is de laatste in zijn soort die bij wijze van spreken van de band is gerold.

"Ik weet, het ziet er allemaal heel spartaans uit maar dat geeft niet. Ik woon immers in Blankenberge en ik heb mijn boot niet nodig als drijvend appartementje", lacht Pierre. "Het is trouwens de bedoeling om hem in zijn originele staat te houden. Hij werd een twintigtal jaar ingezet als reddingsboot voor de kust van Wales, meer bepaald in het kustplaatsje Fishguard waar hij tijdens interventies maar liefst 73 mensenlevens heeft kunnen redden."

Pierre Fourier en zijn Watson lifeboat
Pierre aan boord van de Watson Laura Moncur samen met zijn collega Mark Waltham uit Great Yarmouth, Norfolk.

De historische Watson-lifeboot van Pierre Fourier is op 26 maart na een vierdaagse overtocht vanuit Milford Haven gearriveerd in Blankenberge. "Ik had hem op voorhand niet ter plaatse gaan bekijken, maar wel een expertise laten doen, dus wist ik precies wat ik had gekocht", zegt Pierre. "Toen hij hier echter op een avond de haven van Blankenberge kwam binnengevaren was ik toch enigszins verrast door z'n omvang. Ik heb er ondertussen mee kunnen varen en ik moet eerlijk toegeven het is wel eventjes wennen ... vooral het manoeuvreren in een toeristische haven als de onze is geen sinecure. Sowieso moet er een boegschroef inkomen, maar dat zal een werkje zijn voor deze winter."

Op dit moment ligt de boot van Pierre samen met nog een andere Watson-lifeboat naar aanleiding van de Havenfeesten te pronken in de haven van Blankenberge. De tweede Watson, de Laura Moncur, is van het type 47 gebouwd in de jaren 1960-1961. "De prachtig gerestaureerde boot is het werk van Mark Waltham", zegt Pierre. "Mijn collega uit Great Yarmouth, Norfolk heeft er twee en een half jaar aan gewerkt en het is een pareltje geworden. Ondertussen hebben we uitgebreid kennis kunnen maken en heb ik ook al heel wat van hem geleerd. Het ziet er naar uit dat ik wellicht nog vaak beroep zal moeten doen op hem."

Pierre Fourier en zijn Watson-lifeboat
Pierre Fourier in de machinekamer van z'n Watson-lifeboat waar twee enorme 6-cilinder motoren staan.

Deze winter wordt de Watson van Pierre grondig onder handen genomen. Nu stond hij al eventjes op het droge en werd hij boven de waterlijn opgeschuurd en voorzien van een nieuw laagje verf om hem presentabel te maken voor de Havenfeesten. De oorspronkelijke naam de 'Howard Marryat' werd omgedoopt naar Jozef De Waey. Schipper Jozef De Waey was één van de drie redders die omkwam tijdens de reddingsoperatie van de scheepsramp met het Franse zeilschip de Nominoë voor de kust van Blankenberge in november 1889.

"Deze winter ga ik tijd vrijmaken om hem helemaal in orde te zetten. Hij moet worden afgeschuurd zodoende dat we hem kunnen droogzetten en helemaal controleren. Nadien wordt hij opnieuw voorzien van de nodige verflagen waarbij we de kleuren zoals hij er nu uitziet worden behouden. Ondertussen hebben we een paar kleine lekjes ontdekt op het voordek, dus deze moeten ook worden aangepakt. En, zoals ik eerder reeds zei gaan we hem ook voorzien van een boegschroef. Als alles volgens plan verloopt hoop ik hem tegen de volgende Havenfeesten helemaal klaar krijgen en hem dan opnieuw te water te laten", aldus Pierre.

De Watson-lifeboat van Pierre Fourier en die van zijn Engelse collega Mark Waltham liggen momenteel broederlijk naast elkaar aan de steiger ter hoogte van de nieuwe wandeling. De historische boten zijn gratis te bezoeken tijdens de Havenfeesten. Beide schippers heten je graag welkom aan boord.

© www.krantvanblankenberge.be